Cuma, Ağustos 23

‘Ankara Manzarası’ Tablosu 2 Yıl Daha Rahmi M. Koç Müzesi’nde

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Koç Üniversitesi VEKAM ve Rahmi M. Koç Müzesi Ankara işbirliği ile düzenlenen ‘Tarihi Dokumak: Bir Kentin Gizemi, Sof’ sergisi kapsamında Hollanda Rijksmuseum’dan ödünç alınan 18’inci yüzyıla ait ‘Ankara Manzarası’ tablosu 2 yıl daha Ankara Rahmi M. Koç Müzesi’nde sergilenecek. 

Koç Üniversitesi VEKAM ve Rahmi M. Koç Müzesi Ankara işbirliği ile düzenlenen ‘Tarihi Dokumak: Bir Kentin Gizemi, Sof’ sergisi 16 Eylül’de sona ermişti. Sergi kapsamında sergilenen, Ankara’nın 18’inci yüzyıla tarihlenen, en önemli temsillerinden biri olan Hollanda Rijksmuseum’daki “Ankara Manzarası” adlı tablonun orijinali ilk kez Türkiye’de sanatseverlerle bir araya gelmişti.

Rijksmuseum’un onayı ve destekleri ile 2 yıl daha Ankara Rahmi M. Koç Müzesi’nde sanatseverlerle buluşmaya devam edeceğinin müjdesini verdi.  
‘Ankara Manzarası’ hakkında: 
Hollanda Rijksmuseum envanterine kayıtlı olan 18’inci yüzyıla ait Ankara Manzarası tablosu, uzun yıllar Halep manzarası tablosu olduğu düşünülmüş. Prof. Dr. Semavi Eyice’nin 1972’de yayınlanan ‘Ankara’nın Eski bir Resmi’ adlı eserinde resmin Ankara’ya ait olduğunu ortaya koymasıyla eser, Ankara kent çalışmalarına katkı sağlayabilecek çok önemli bir belge olarak akademik alanda kabul görmüş.
Resmin Ankara’ya ait olduğunun belirlenmesindeki en büyük etkenlerden biri, tablonun sağ alt kenarında yer alan, belli bir işlemden geçmekte olduğu anlaşılan çok sayıda Ankara keçisidir. Alt ve üst olmak üzere iki ayrı kompozisyonda ele alınan resimde, üst kısımda Ankara dönemin yapıları ve mekanlarıyla birlikte tasvir edilirken alt kısımda Ankara’nın çarşısından ve şehir hayatından çeşitli sahneler yer almaktadır. Sof feraceli kadınlar, dokuma tezgahında dokunan yünlüler, tüccarlar ve Ankara’dan mal götüren bir kervanın görüntüsüyle, Ankara’nın tarihinde tiftik ticaretinin ve sof dokumacılığının önemini gözler önüne seren bu tablo, ressamı bilinmese de bir Avrupalının bakışıyla Ankara’yı topografik özellikleriyle olduğu kadar, tiftiğe dayalı sanayi ve ticari hayatıyla da canlı bir şekilde yansıtmaktadır.
Erman Tamur’un (2008) tablo üzerine yaptığı çalışmaya göre eser Rijksmuseum envanterine 20’nci yüzyılın başında Osmanlı Devleti ile Hollanda arasında ticaret yapan Levantsche Handel adlı bir şirket tarafından dahil edilmiş. Eserin bulunduğu seriye ‘Vanmour Serisi’ adı verilmiş. Tablo, müze envanterine dahil edilmeden önce söz konusu şirketin Amsterdam’daki merkezinde asılıymış.
Paylaş